montenegro.reismee.nl

Dag 8 - Reis naar Ostrog en het bekijken van het Ostrog klooster

Hallo mede reiziger,

Vanochtend zijn we met een mooi zonnetje opgestaan en hebben onze koffers gepakt. We hebben nog even nagenoten van het mooie uitzicht en zijn naar Žabljak gegaan om in een supermarkt een ontbijtje te scoren. Dit is ook gelukt, trouwens! Je merkt het verschil tussen een echt toeristendorp en het normale leven. In deze supermarkt hebben ze tenminste lekkere croissants en koffiebroodjes. We nemen een koffie to go mee en rijden lekker het Durmitor gebied in. We stoppen op een rustig plekje en ontbijten met elkaar. Vandaar uit rijden we richting het zuidwesten, een richting in het Durmitor gebied die we nog niet hebben gehad. Het is alweer prachtig onderweg en genieten volop. Na een uur rijden hebben we Durmitor achter ons gelaten en ligt de 2e stad van Montenegro voor ons in het dal. Een stad zo groot als Baarn en Soest samen. We rijden om de stad heen en komen in een gebied dat meer op Duitsland lijkt, met bergkammen aan beide kanten. Het lijkt alleen wat meer dor.

We denken allemaal hetzelfde, de streek lijkt wat minder mooi hier….totdat we bijna bij ons volgende huisje zijn. Dit nieuwe huisje was een ingeving van 2 dagen geleden en staat bij het plaatsje Ostrog. Dit ligt hoog op een berg en we moeten weer een smal bergpaadje om met vele haarspeldbochten en weinig ruimte om 2 auto’s te laten passeren. Opeens duikt ons huisje op en wat is dit een prachtige plek! Je komt er direct tot rust. Een oudere man verwelkomt ons en laat ons zitten in zijn tuin. Het Servo-Kroatisch moeten we direct gebruiken om te kunnen communiceren. De Rakija komt op tafel en hij vertelt vol trots over zijn omgeving. Het huis is 300 jaar geleden gebouwd, zijn vader is er 100 jaar oud geworden en alle wijngaarden om het huis zijn van hem. Hij verkoopt die druiven om de beroemde Vranac wijn uit Montenegro te maken. Hij heeft een nette tuin met veel vlinders, een kraan waar het bergwater uitkomt en verschillende zitjes.

Vervolgens laat hij het huisje zien. Wat een beauty van een huis! Schoon, alles wat je nodig hebt en een rust! Je hoort alleen de natuur. Hij laat ons alleen en geeft aan dat we het als ons huis moeten beschouwen. We besluiten onze kleren te wassen, want het droogt in een uur in de zon. De middag besteden we met kaarten, luieren (ja echt!), nog boodschappen doen. Oh ja, dit was ook leuk. We vroegen waar er een supermarkt was. In Nikši?, een half uur terug rijden. Dat meen je niet! Jawel, maar er is ook een markt, waar mijn vrouw werkt. Het is 5 km de berg af. We besluiten dit te doen. De markt is een halve huiskamer, met wat losse producten. Maar om wat voor ontbijt en lunch te halen is het helemaal goed. Onderweg lag er nog een zwarte adder op de weg en die bleef gewoon liggen toen we met de auto eroverheen gingen (nee, niet met mijn wielen).

We besluiten nog wat te eten vanavond en dat kan vlakbij het Ostrog klooster. Dit is ook een bezienswaardigheid die in de top 10 van Montenegro bezienswaardigheden staan en dit is op een kleine 5 km hoger op de berg. Het is een Ooster Orthodox klooster en 400 jaar geleden gebouwd in een nis in de berg. Het heeft het idee van Petra in Jordanië. We willen dit graag aan de buitenkant aanschouwen, terwijl de meesten voor de binnenkant gaan met zijn beroemde fresco’s. Het gebouw is mooi om te zien. We kunnen een groot gedeelte met de auto, maar parkeren lager op de berg en moeten nog zo’n 200 of 300 treden op. Alles wat mooi is, is hoog lijkt het wel. Het is de moeite waard, zowel het gebouw, als het uitzicht in de omgeving. Hierna zien we een heel mooi restaurant.

Het lijkt wel Griekenland, als we daar gaan zitten. Lekker buiten met uitzicht over de hellingen. Wat een rust! Er zijn pauwen, alles is van hout en steen gemaakt en het heeft een dak van riet. Het is een Grill restaurant en ik heb zin in mixed grill. Sergio trouwens ook! Maar op het moment dat ik het wil bestellen, zegt de eigenaresse dat het veel te veel is, nou dan doen we toch samen met een portie! Nee, nee veel te veel vlees voor 2 personen, enfin een hele discussie over kleinere porties, etc. Uiteindelijk zegt Britt dat ze hier ook van eet, maar dan moet er wel patat en een salade bij. De eigenaresse gaat akkoord. We krijgen een maaltijd neergezet! Odli?no (uitstekend). We genieten van de rust en voelen ons heerlijk tot rust komen. We zijn hier 2 dagen en besluiten dat we morgen gewoon hier een luie dag hebben. Iedereen kan gaan doen wat hij/zij wil. De temperatuur is flink gestegen naar Hollandse waarden. Iets minder voor mij, maar de dames genieten er van. Dit is dag 8, maar wat hebben we al mooie dingen gezien en beleefd! We zijn echt gezegend.

Marlous

De foto's zijn weer super mooi! En wat een mooi verhaal achter het huisje en de eigenaar! Heerlijk om zo weer nieuwe mensen te ontmoeten en mooie verhalen te leren kennen.

Elina

Wat heerlijk dat het zonnetje schijnt !!
Dat klooster is wel bijzonder, zo in de bergen uitgehouwen!en die mixed grill die smaakte zeker verrukkelijk!Zo leuk dat jullie de plaatselijke vlees gerechten proeven!!
Die Pauw ?????love it