montenegro.reismee.nl

Dag 19 - Laatste dag: Podgorica via Belgrado, naar Amsterdam. Alleen zien we Amsterdam vandaag niet!

Hallo mede reiziger,

Vandaag zou het de laatste blog gaan worden, maar er is nog een vakantiedag bij gekomen! Wat is er aan de hand? Laten we met de dag beginnen. We moesten om 10 uur uit het huisje en hebben rustig onze koffers ingepakt. Daarna was er nog tijd om bij een restaurantje een fijn (Engels) ontbijt mee te pakken. Om 11 uur zijn we begonnen met de reis naar Podgorica en die rit duurt 2 uur. Om 14.00 uur moest de auto op het vliegveld worden afgeleverd. We konden dus nog even door het centrum van Podgorica rijden. Gelukkig was de auto bij het afleveren helemaal in orde verklaard, dus dat stuk was afgehandeld. We hebben 1500 km met de auto rondgereden in Montenegro.

Het is een klein vliegveldje, dus we zijn zo klaar met de procedure. Kopje koffie drinken en dan naar de gate. Gelukkig, het vliegtuig vertrekt om 15.20 uur, precies op schema. Toen het die tijd was, was de gate open, maar mochten we nog niet boarden. Het boarden bleek pas om 16.10 uur te mogen. Het is 50 minuten vliegen en we hadden 1 uur overstap tijd in Belgrado. Dit gaat hem niet worden dus. We landden na 17.00 uur en ons vliegtuig was dus al weg. We zagen nog wel een KLM toestel die samen met air Serbia een paar minuten later zou gaan opstijgen…..rennen naar de andere kant van de luchthaven en bekaf kwamen we bij deze gate aan! Het toestel stond er nog. Yes! Er verzamelden ongeveer 10 personen en er werd gevraagd of we nog mee konden. Druk porto verkeer en het antwoord was uiteindelijk nee. We moesten naar de transfer balie en de tickets omboeken.

Bij de ticketbalie stond een lange rij. Verschillende vluchten hadden vertraging. Een paar bestemmingen werden omgeroepen en die van ons zat er ook bij. We moesten meekomen en gingen een tour over het vliegveld maken. Toen kregen we te horen dat de laatste vluchten waren vertrokken en dat we pas morgen verder konden vliegen. We moesten dus door de paspoortcontroles heen, de koffers halen en dan naar een balie om een andere vlucht en hotel te krijgen. Een enorme rij bij de paspoortcontrole volgde. Hier kwamen we goed door. Toen naar de lopende band voor de koffers. Er waren 4 banden, maar onze bestemming stond niet op de schermen. Wat hebben we gewacht, gevraagd en gehoopt…., maar geen koffer. Dan maar naar de verloren voorwerpen balie. Weer een rij om in te wachten. Geen idee waar jullie koffers zijn, vul dit formulier maar in, kregen we te horen. De koffers zouden naar Schiphol gaan en als we morgen daar aankwamen, zouden we ze kunnen halen. Dan door de ruimte om goederen aan te geven en moesten we naar de air Serbia balie om onze tickets om te boeken. We waren niet de enige die op dit idee kwam. Toen we eindelijk aan de beurt waren, waren we de laatsten die nog op de vlucht van 06.40 uur gezet konden worden. Een tweetal Nederlanders na ons, moesten 5 minuten later weg en in Rome overstappen en hebben nog een dag reizen voor de boeg.

Wat nu? We moeten ons bij de incheckbalie van de business class gaan melden om daar een voucher te krijgen voor de hotel overnachting en een diner. En je raad het al, daar staat weer een rij. Inmiddels is het al 19 uur en we krijgen al aardig trek. We zijn bijna aan de beurt en men bepaalt dat de balie dicht gaat, omdat de vouchers niet werken. We moeten naar een andere balie en staan weer halverwege in een nieuwe rij. Dit schiet niet op. Uiteindelijk was het bijna 23 uur toen we aan de beurt waren. We hebben nog geen eten en drinken gehad en vinden het niet meer leuk. Alles blijkt mis te gaan. Het computer systeem heeft er even uitgelegen. Ondertussen merkt Inge dat ze haar identiteitskaart nergens kan vinden. Die hebben we ook al 6 keer moeten laten zien. Moeten we nog naar de politie ook (zucht). Gelukkig vindt ze de kaart, net op dat punt. Het vliegveld ligt op 18 km van Belgrado en heeft zelf geen hotels. Je moet dus naar Belgrado toe voor een hotel. Er is 1 bus beschikbaar en deze rijdt alleen als deze vol is. Het schiet niet op, want velen hebben nog geen voucher. Er wordt door reizigers geopperd dat ze wel een taxi nemen, omdat het diner ook in het hotel is en men niet nog langer wil wachten. Dan horen we dat in Belgrado protesten en rellen zijn, bij een protestmars die uit 4000 personen bestaat. Dit zijn pro Russische Serven die sympathiseren voor de Russen in de oorlog met OekraĂŻne. Men raadt daarom aan om niet met de taxi te gaan, maar met het aangeboden transfer te reizen.

Wat is handig? We moeten 2 uur voor de reis op het vliegveld zijn, dat is half 5 in de ochtend. Wanneer gaat de bus dan naar het vliegveld? Half 4? Dan rijden we straks om 0.00 uur naar Belgrado stad, moeten eten, frissen ons op en dan kunnen we weer terug. En als we pech hebben en we komen door de onlusten te laat, zijn we de pineut. We kiezen dus om meteen in te checken en van air Serbia een kleine maaltijd en wat drinken te krijgen. We gaan naar het afgesproken punt en dan blijkt de maaltijd uit een sandwich met een glaasje water te bestaan. Gelukkig hebben we wel de zekerheid dat we op tijd zijn en even de rust hebben. Komen we morgen echt thuis? Kijk morgen in de laatste blog….

Corine

Bedankt voor je verhalen en practige foto's. Met plezier elke dag gelezen en bekeken. Nog heel veel succes voor vandaag. Bedankt dat we " mee " mochten.

Jopie

We denken aan jullie heel veel sterkte en i blijf denken aan de prachtige herinneringen die je bebt meegemaakt dit hoort echt bij het verslag in deze onvolmaakte wereld.Kom gezond thuis en
We hopen jullie weer gauw te zien