montenegro.reismee.nl

Dag 9 - Rustdag in Ostrog

Hallo mede reiziger,

Vandaag wordt een kort reisverslag, want het is een rustdag en iedereen mag doen wat ie wilt. Het leuke is dat iedereen dan ook andere keuzes maakt. We starten met een heerlijk ontbijt. Ik wilde een goed Engels ontbijt maken, maar 1 van de eigenaressen kwam langs en zij dat ze een ontbijt voor ons aan het bereiden was, krofne. Wat? Krofne, zei ze. Geen idee wat dit is, maar ze was al weg en zei in het voorbijgaan dat het nog 5 minuten duurde. Inge, wat zijn krofne? Ik ken het niet. Ik ook niet, zei Inge. Dan duren 5 minuten heel lang en dus ging ik maar eens googelen. Krofne, is Servo-Kroatisch voor donuts. Ik ben benieuwd en berg de pannen maar vast op, want we weten dat je na zo’n maaltijd nooit honger zult houden.

We worden geroepen en er staat een schaal met 12 Krofne!, Eigen gemaakte jam en kaas uit Montenegro. De krofne zijn gefrituurd en lijken nog het meest qua smaak op Johnny’s cake, maar dan op de Balkan wijze. Het was inderdaad genoeg en we besluiten om even met elkaar te kaarten onder de morgen zon. Wat een rust en heerlijkheid. Daarna is het de beurt om iets voor onszelf te doen. Inge en Britt, gaan wat luieren in de tuin, kaarten, studeren en uitrusten. Sergio wil wat gaan doen en gaat naar Nikši? met de auto om wat van de stad te zien. Een mooie brug en een tempel. En ik? Ja, eindelijk heb ik ook eens wat tijd om in alle rust iets te gaan doen en ik besluit de EHBO herhalingsles voor september te gaan schrijven. Hoef ik dit niet meer in de avonden te doen, als ik thuis ben.

In de middag zijn we weer bij elkaar en doen weer een spelletje. De zon wordt heter en het is tijd om te kijken wat er rond het huisje aan bedrijvigheid is.

De broers des huizes rommelen altijd met van alles om het erf. Ik neem wat foto’s van wat er allemaal is. Er zijn notenbomen, moerbeibomen, wijngaarden, rode bessen en allerlei dieren. Wanneer we over het erf lopen zien, we 1 van de eigenaren met een half imkerpak bezig bij de bijen. We besluiten te kijken en hij laat vol trots zijn collectie zien. Het is leuk om te zien hoe dicht de mensen bij de natuur staan. Ze maken en verbouwen veel zelf. Het is allemaal puur natuur en ze zijn heel gastvrij. Daarna besluiten we alvast te kijken wat we op de volgende stop willen gaan doen, Kotor. Dit is het meest toeristisch gebied van Montenegro en ligt aan de kust. We hebben meer dan 10 dingen opgezocht om te doen in die omgeving, maar blijven daar maar 3 nachten. We zullen dus een keuze moeten maken, want we gaan niet als Japanners met een fototoestel alles af, om thuis te bekijken wat we nu eigenlijk gezien hebben. Het is leuk om te lezen wat er allemaal te doen is en maken een top 3 van dingen die we allemaal willen doen en zien. Als we dan eventueel nog iets zien, is dit meegenomen.

Morgen gaan we inpakken en is het een klein 1,5 uur rijden naar Kotor. Vanavond moeten we nog eerst eten en we besluiten naar het eettentje van gisteren te gaan. Er zijn niet veel restaurants open en het is dichtbij. We hebben een heerlijke maaltijd. Na het eten, kletsen we thuis op het balkon wat bij en spelen ondertussen nog een potje kaart (of een paar potjes eigenlijk, want het is best gezellig). Nu gaan we ons klaarmaken voor de nacht, want morgen hebben we weer een nieuwe dag.

Reacties

Reacties

Sarina

Heerlijk, Balkan life? nog een paar weken en we eten ook als ontbijt krofne en palaÄŤinke etc ??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!