montenegro.reismee.nl

Dag 10 - De reis van Ostrog naar Kotor, aan de kust van Montenegro

Hallo mede reiziger,

Vanmorgen was het al weer tijd om de Ostrog regio te verlaten. Het Engelse ontbijt die gisteren overgeslagen werd, hebben we vandaag gemaakt. Met een goed gevulde maag, gingen we op weg naar Kotor. We zijn benieuwd wat we kunnen verwachten. Als er 1 gebied in Montenegro bezocht wordt, is het Kotor. Ze zeggen ook dat je Montenegro niet hebt gezien, als je niet in Kotor bent geweest. Het ligt achterin de baai van Kotor en is het meest zuidelijke fjord ter wereld. We rijden door een door gebied in de regio Nikši?. De tour is ongeveer 2 uur rijden. Na een uur rijden, nemen we een korte break voor iets te drinken en vervolgen we onze weg. De natuur wordt weer wat frisser groen en de bebossing wordt ook wat dichter. Natuurlijk is het bergachtig gebied en er zijn hoogteverschillen van ruim 7% dalen en stijgen. Plots zijn we aangekomen aan de ingang van de baai en met een paar haarspeldbochten rijden we naar beneden. We zien kleine dorpjes van 50 huizen aan beide kanten van de baai. Ineens zijn we er dan toch, maar dan moet je nog 20 tot 30 km langs de baai rijden met een gangetje van 40-50 km/h. Als je 5 km voor Kotor bent, mag je file rijden.

Om 13.00 uur zijn we dan toch echt aangekomen en kunnen zowaar ook nog een parkeerplaats vinden, net naast de stari grad (oude stad), zeg maar het centrum van Kotor. Dit is een auto vrij gedeelte. Het heeft hele nauwe steegjes en mooie huizen. We hadden afgesproken dat we de middag zouden gebruiken om het centrum te bezoeken. Wat vind ik van Kotor? Tsja, wat zal ik hiervan zeggen? Ik vind de architectuur en de omgeving enorm mooi. Wat ik niet prettig vind aan Kotor is de enorme drukte van het toerisme. Het is een gemeente net als Baarn, met ongeveer 23.000 inwoners in de hele regio en 13.000 in Kotor zelf, maar het lijkt wel of er 50.000 mensen door het stadje lopen. Er ligt altijd wel een cruise schip in de haven. Het is daarom erg commercieel, de prijzen liggen hier net zo hoog als in Nederland, terwijl elders in Montenegro dingen 2 of 3 keer goedkoper zijn. Er wordt constant gevraagd of je een tour wilt doen, of iets wilt kopen of nuttigen. Er zijn dus prikkels genoeg. De omgeving is prachtig, mooi blauw/groen water, rijke historie en mooie bergen eromheen. We hebben eerst 2 uur met elkaar door het stadje gelopen om alles te bezichtigen. Daarna hebben we ons in 2 groepen verdeeld. De vrouwen wilden graag shoppen en de mannen vonden de haven wel mooi om te bekijken. Om 17.00 uur hebben we weer afgesproken met elkaar. We zijn toen eens gaan kijken waar we morgen naar het ontmoetingspunt voor onze volgende excursie moeten zijn. Dat is een boottocht naar de blauwe grot. Maar daar ga ik morgen meer over schrijven. Nu is het tijd voor het eten. In de oude stad eten leek ons niet leuk tussen de toeristen in de volle drukte. Beter kan je naar een plek waar de lokale bevolking ook heen gaat. Ik vond een BBQ restaurant in de haven die ook goed aangeschreven staat.

Wat was dit een belevenis! In de middag liepen we achter het restaurantje en zagen een eenvoudig terras buiten met mooie gerechten die opgediend werden. Toen we hier weer aankwamen, zagen we dat de ingang toch voor was. We gaan naar binnen en daar was een speciaal protocol. Je mocht door de keuken naar het terras lopen en 1 persoon moest terugkomen voor de bestelling, als we een keuze hadden gemaakt. Drank kon je zelf pakken en moest je met de bestelling doorgeven en dan kon er direct betaald worden. Je kreeg een nummer en dan werd de bestelling geserveerd, zodra het klaar was. De menu kaart was heel eenvoudig. Er was mixed grill, met verschillende grootte van porties met het aantal personen als indicatie. Deze werden geserveerd met patat en een rijke salade. Je kon dit aspect ook met steak doen. Daarnaast waren er wat losse gerechten die je per persoon kon bestellen. Het vlees lag lange tijd in de marinade en het zag er allemaal prima uit. Tsjonge, wat hebben we hier heerlijk van gegeten!

Na het eten, besloten we rustig via de haven terug naar onze auto te lopen. We zouden naar ons huisje gaan. Het huisje lag net een stukje de berg op naast Kotor en als je doorrijd met heel veel haarspeldbochten, kom je bij het Lov?en Nationaal Park uit. Laat dit nu nummer 4 van the big 5 zijn! Het huisje dat we hebben geboekt, krijgt in de reviews alleen maar tienen, dus de verwachting is groot. We komen bij het huisje aan, echt heel steil de berg op. We denken bij het zien van het huisje en de buurt: is dit het echt? Maar de eigenaresse wacht ons al met een lach op. Ze wil graag het huisje bezichtigen met haar dochter samen. We komen binnen en weten niet wat we zien. Wat een mooi huis! En alles ziet er perfect uit. Een houten vloer met een laklaag zo dik, dat er geen spiegel meer nodig is. Er zijn 3 slaapkamers en 7 bedden, een lang balkon en een airco (joepie!!! Inmiddels hebben wij namelijk ook al de 31 graden aangetikt en gevoelstemperatuur van 34 graden). Alles is stijlvol ingericht en heerlijk schoon. We spreken in het Servo-Kroatisch onze dank uit en geven complimenten voor het mooie huis. Er ontstaat meteen een gesprek, waarom we deze taal spreken en kunnen het mooi uitleggen, wat direct een mooie gelegenheid is om de website aan te bieden met een contact kaartje. Zo genieten we van alle zaken die op ons pad komen. De avond is lekker relaxt en de airco zorgt voor een verkoelende avond, na een hele hete dag. Morgenochtend vroeg gaan we naar de blauwe grot over het water. Het vaartuig is nog even een verrassing.

Marlous

Ik vond de foto's van het plaatsje super mooi, maar inderdaad erg toeristisch! Klinkt weer als een heerlijke dag, maar ik ben nu toch wel heel benieuwd naar die grot van morgen!

Elina

Klinkt goed allemaal ! Fijn dat er airco is ?ben benieuwd naar de blauwe grotten !!

Red en Janny

Wat genieten we van het meereizen,de mooie foto's en de schitterende verhalen van onze verslaggever!!!
????Geweldig!!! Hopelijk nog geen overbelaste heupen en knieën?
Helemaal ons idee van vakantie vieren!!
Het is pas de 10e dag,maar het lijkt al veel langer door alles wat jullie meemaken.
Liefs van ons.

Sylvia

Tjonge Patrick je had echt columnist moeten worden, wat kun je heerlijk beeldend schrijven! Het klinkt goed allemaal! Na de vakantie ga ik met Inge afspreken wat zal ze vol zijn van alle belevenissen!

Tia

K geniet met jullie mee